خمس چیست؟و به چه کسانی تعلق می گیرد؟


خمس چیست؟

خمس از نظر لغت به معنی یک پنجم است و در شرع خمس عبارت است از اینکه هر مسلمانی که بالغ و عاقل باشد، با شرایط و تفصیلی که بعداً بیان خواهیم کرد بر او لازم است که خمس هفت چیز را به عنوان حق واجب الهی بدهد.

 به صورت کلی خمس دو قسمت می شود یک قسمت از آن خدا و پیامبر و اولی الامر (امام) است که با وجود امام معصوم سهم خدا و پیامبر نیز حق امام می‌باشد که از آن به سهم امام تعبیر می شود و قسمت دیگر آن حق سادات مستمند و درمانده است که به آن سهم سادات گفته می شود.

خمس در اصطلاح شرع، حقی است که خروج آن از مال، واجب بوده و به دو قسمت تقسیم می شود، که یک قسمت آن سهم امام علیه السلام است و قسمت دیگر آن سهم سادات می باشد.

خمس از دیدگاه قرآن

خداوند در سوره انفال، وجوب خمس، اهمیت و مصارف آن را به صورت کلی بیان کرده است.

وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَیٰ وَالْیَتَامَیٰ وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَیٰ عَبْدِنَا یَوْمَ الْفُرْقَانِ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعَانِ ۗ وَاللَّهُ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿سوره انفال، آیه٤١﴾

خمس از دیدگاه قرآن

و بدانید هر چیزی را که (از راه جهاد یا کسب یا هر طریق مشروعی)، به عنوان غنیمت و فایده به دست آوردید، (کم باشد یا زیاد) یک پنجم آن برای خدا و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و خویشان پیامبر، و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه بر بنده اش روز جدا کننده حق از باطل، روز رویارویی دو گروه (مؤمن وکافر در جنگ بدر) نازل کردیم، ایمان آورده اید پس آن را به عنوان حقّی واجب به خدا و رسول و دیگر نام بردگان بپردازید؛ و خدا بر هرکاری تواناست.

بیشتر بخوانید: موانع و چالش های زنان سرپرست خانوار

خمس به چه چیزهایی تعلق می گیرد و در کدام موارد واجب است؟

پرداخت خمس در توضیح المسائل آیت الله سیستانی بر هفت چیز واجب است که عبارتند از:

1. منفعت کسب

هرگاه انسان از تجارت یا صنعت، یا کسب های دیگر مالی به دست آورد، اگرچه مثلاً نماز و روزه میتی را به جا آورده و از اجرت آن مالی تهیه کند، چنانچه از مخارج سال خود او و عیالاتش زیاد بیاید، باید خمس، یعنی یک پنجم آن را بدهد.

2. معدن

درصورتی که کسی از معدن «طلا، نقره، سرب، مس، آهن، نفت، ذغال سنگ، فیروزه، عقیق، زاج»، نمک و معدن های دیگر چیزی بدست آورد در صورتی که به مقدار نصاب (بعد از کسر مخارج به میزان 105 مثقال نقره سکه دار یا 15 مثقال طلای سکه دار قیمت آن) باشد باید خمس آن را بدهد.

3. مال حلال مخلوط به حرام

اگر مال حلال با مال حرام به طوری مخلوط شود که انسان نتواند آنها را از یکدیگر تشخیص دهد، و صاحب مال حرام و مقدار آن هیچ کدام معلوم نباشد، و نداند که مقدار حرام کمتر از خمس است یا زیادتر، با دادن خمس آن حلال می شود. و بنا بر احتیاط واجب، باید به کسی که مستحق خمس و رد مظالم می‌‏باشد، بدهد.

4. جواهری که به واسطه فرو رفتن در دریا به دست می آید

خمس جواهر

درصورتی که کسی به واسطه فرو رفتن در دریا لؤلؤ یا مرجان یا جواهر دیگر، یا معدنی، که با فرو رفتن در دریا بدست می آید، درصورتی که پس از کم کردن مخارجی که برای بیرون آوردن آن کرده قیمت آن به هجده نخود طلا برسد باید خمس آن را بدهد.

5. گنج

گنج مالی است منقول که مخفی شده و از دسترس افراد خارج شده است، و در زمین یا درخت، یا کوه یا دیوار پنهان باشد، و بودن آن در آنجا معمول نباشد. اگر انسان در زمینی که ملک کسی نیست، یا موات است و خود او با احیاء مالک شده است گنجی پیدا کند، می تواند آن را برای خود بردارد، ولی باید خمس آن را بدهد.

6. زمینی که کافر ذمّی از مسلمانان می خرد

اگر کافر ذمّی زمینی را از مسلمان بخرد، بنا بر مشهور باید خمس آن را از همان زمین یا از مال دیگرش بدهد، ولی وجوب خمس، به معنای معروفش، در این مورد محل اشکال است.

درصورتی که کافر ذمّی (یهودی یا نصرانی که در پناه اسلام است) زمینی را از مسلمانان بخرد باید خمس آنرا از همان زمین بدهد و چنانچه پول آن را هم بدهد اشکالی ندارد، ولی چنانچه غیر از پول چیز دیگری بدهد باید با اجازه حاکم شرع باشد و نیز اگر مسکن و دکان و شبیه این ها را از مسلمانان بخرد درصورتی که زمین آن را جداگانه قیمت کنند باید خمس زمین را بدهد.

7. غنیمت

اگر مسلمانان به امر امام(علیه السلام) با کفّار جنگ کنند، و اموالی را در جنگ به دست آورند، به آن اموال غنیمت گفته می شود که باید آن اشیایی که مخصوص به امام است از غنیمت کنار بگذارند، و خمس بقیه آن را بدهند، و در ثبوت خمس بر غنیمت فرقی میان منقول و غیرمنقول نیست، ولی زمین هایی که از انفال نیست مال عموم مسلمین است، هرچند جنگ به اذن امام(ع) نباشد.

آثار نپرداختن خمس چیست؟

1-  انسان تا خمس مالش را ندهد، نمی تواند در آن تصرف کند. مثلاً غذایی که در آن خمس باشد نمی تواند مصرف کند.

2- اگر با پول خمس نداده، خرید و فروش کند ( بدون اجازه حاکم شرع) به اندازه خمس مال، معامله باطل است. چنان که اگر آن را به کسی هدیه نماید، گیرنده هدیه نمی تواند به مقدار خمس، در آن مال تصرف نماید.

3- اگر بخواهد پول خمس نداده را به صاحب حمّام بدهد و در حمام غسل کند، غسل او باطل است.

مواردی که خمس به آنها تعلق نمی گیرد.

  • مهریه زن
  • اموال به ارث رسیده
  • خمس، زکات و یا صدقه دریافت شده
  • عیدی یا جایزه دریافتی
  • مالی که دیگران به انسان می بخشند
  • خمس مهریه

خمس به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

1- یک قسم آن سهم امام است که همان سهم خدا و رسول و امام است که در آیه خمس بیان شده که در زمان غیبت امام زمان(عج) از آنجا که فقهای واجد شرائط رهبری از جانب آن حضرت به نیابت عامه آن حضرت منصوب شده اند.

امام زمان (عج)صریحاً فرمود:

«اِنَّهُم حُجَّتی عَلَیکُم و اَنَا حُجَّة اللهِ» (کشف الغمة، ج 3، ص 321)

یعنی علماء و راویان حجت من بر شما و من حجت خدا (بر آنها) هستم.

از این رو باید سهم امام به آنان داده شود و از طرفی چون زعامت و اداره امور مادی و معنوی جامعه به عهده علما است، سهم امام باید به آنان داده شود که در راه ترویج و حفظ دین و مصالح مسلمانان و رفع نیازمندیهای آن ها صرف کنند و یا در امور و مواردی که آنان اجازه می دهند مصرف شود و باید هر کس آن را به مجتهدی بدهد که از او تقلید می کند و به نظر او اعلم و جامع الشّرائط است و انسان در صورتی می تواند سهم امام را به مجتهدی که از او تقلید نمی کند بدهد که بداند آن مجتهد و مجتهدی که از او تقلید می کند سهم امام را به یک طور مصرف می کند.

سهم سادات در خمس

2- قسمت دیگر خمس سهم سادات فقیر است از یتیمان، مستمندان، درماندگان در سفر و هر چند بسیاری از فقها فرموده اند، سهم سادات را شخص خمس دهنده خود می تواند به این گونه از سادات بدهد ولی بعضی از فقها مانند رهبر انقلاب امام خمینی(ره) فرموده اند که سهم سادات نیز باید به اجازه مجتهد جامع الشرایط به سادات داده شود.

و خمس را می توان به افرادی از سادات داد که از طرف پدر، سیادت آنها ثابت باشد که نسبت آنها به عبدالمطلب می رسد و اگر فقط از ناحیه مادر چنین نسبتی داشته باشد از سادات محسوب نشده و نمی شود سهم سادات را به آنها داد.

سخن پایانی

 به طور کلی با توجه به مطالبی که از این مقاله دریافتیم، خمس در اصطلاح شرع، حقی است که خروج آن از مال، واجب بوده و به دو قسمت تقسیم می شود که یک قسمت آن سهم امام علیه السلام است و قسمت دیگر آن سهم سادات می باشد. و به بعضی از موارد از جمله: مهریه زنف مال به ارث رسیده،عیدی وجایزه دریافتی، مالی که انسان به کسی می بخشد و… تعلق نمی گیرد.

5 دیدگاه

  • سلام
    سوال:
    آیا می‌توان خمس را به فردی که از نظر مال خیلی ضعیف است داد مثلا فردی را می شناسم که یک خانم بیوه است و دو تا بچه هم دارد از نظر مالی زیر خط فقر است شاید حتی قادر به‌ پرداخت اجاره بها خانه‌ هم نیست
    متشکرم

  • اون ایه قران که فقط دلالت بر خمس از طریق غنیمت یعنی غنایم جنگی می کند ایه قبل و بعد هم درباره این را می گوید چگونه این را به موارد دیگر خمس تسری می دهید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *